Atelierul de muzică de gamelan pe care vi-l propune Lucian Zbarcea, în colaboare cu MiMa Muzica, este primul de acest gen în România. Calitățile relaxante ale muzicii balineze și colaborarea armonioasă între toți cei care fac parte din orchestra de gamelan sunt principalele elemente pe care mizăm pentru a susține faptul că, timp de o oră și jumătate, veți fi transportați într-o oază de relaxare.

L-am rugat pe Lucian să ne spună câteva lucruri despre muzica de gamelan și despre ce ar putea însemna acest atelier pentru cei care vor participa la cursurile lui.

Vom învăța să cântăm împreună la câteva din instrumentele tradiționale din insula Bali, nefiind neapărat necesar să fim muzicieni sau să fi cântat la vreun instrument înainte. Vom învăța totul, de la zero, împreună,” ne spune Lucian, “tot ce avem nevoie este dorința de a cânta împreună cu alții, aici nefiind vorba despre individualism și ego, ci despre ideea de colectivitate, de socializare și conectare cu ceilalți membri ai orchestrei.

Orchestra de gamelan cuprinde instrumente din gama celor de percuție, cum ar fi gongurile, tobele, mici talgere, instrumente metalofone cu plăcuțe, asemănătoare xilofoanelor și fluiere din bambus. Toate aceste instrumente sunt confecționate manual.”

Întrebat cui se adresează acest curs, Lucian a explicat că atelierul de gamelan este împărțit pe două categorii de vârstă: copii cu vârsta de peste 7 ani (eventual cu părinții, dacă vor să li se alăture și ei) și adulți. Atelierul este structurat pe module de câte 10 ședințe. La copii, ședințele au durata de o oră, iar la adulți o oră și jumătate.

“Copiii își vor întări capabilitățile sociale, presupunând că este vorba de un efort colectiv. Aici fiecare trebuie să-l asculte pe cel de lângă el, sau chiar mai departe de el, pentru ca muzica să sune bine când o cântăm cu toții, împreună. Nefiind vorba de o muzică scrisă, neexistând partituri, toata lumea trebuie să fie atentă la ce cântă ceilalți, pentru a obține un rezultat armonios. Totodată, copiii își vor dezvolta abilitățile muzicale, existând formule ritmico-melodice de la cele mai simple, până la cele mai complexe. Muzica de gamelan este una în care oricine își poate găsi locul, existând instrumente pentru toți. De la cele la care se cântă foarte ușor, până la unele de virtuozitate.

În ceea ce priveste adulții, pe lângă avantajele pe care le-am enumerat mai sus, ei se pot bucura de faptul că această muzică îi ajută să se relaxeze după o zi de muncă (de stat la calculator sau indiferent ce activitate stresantă au ei), să se deconecteze de la viața cotidiană prin vibrațiile acestor instrumente care induc o stare de naturală de calm.”

Pe lângă orchestra propriu-zisă de gamelan, Lucian ne propune și o altă parte a culturii balineze tradiționale, care se leagă strâns și se completează cu muzica de gamelan – dansul tradițional balinez. Soția sa, Dewi, originară din Bali, absolventă a Universității de Arte ISI Denpasar, este dansatoare profesionistă, cu o carieră artistică dedicată acestei culturi, participând la diferite spectacole și festivaluri de profil din Indonezia, Ungaria, Slovacia, România. Dewi este și profesoară de dansuri tradiționale indoneziene și predă cursuri de dans pentru persoane cu vârste cuprinse între 4 și 40 de ani.

Lucian ne-a detaliat că, pe lângă valoarea culturală a dansului tradițional indonezian, mai există un aspect care merită menționat: “Dansul balinez este folositor pentru că se folosește întreg corpul, de la cap până la picioare, însă chiar și expresiile faciale sunt foarte importante. Astfel, un element definitoriu pentru dansurile din Bali este mișcarea ochilor. Aceasta poate fi caracterizată prin rapiditate și precizie, dar întotdeauna poate reprezenta o poveste diferită. Există mișcări și expresii faciale care transmit stări de fericire, tristețe, de furie sau nedumerire, toate fiind prezente în dansul balinez. În afară de acestea, pozițiile corporale pe care dansatoarele balineze le folosesc le ajută pe acestea să aibă un corp și o postură de invidiat și extrem de atrăgătoare, datorate faptului că, în pozițiile joase, sunt folosiți în mare măsură mușchii picioarelor, cei ai spatelui și umerilor.
Pe lângă toate acestea, datorită transpirației și efortului depus în timpul acestui curs, se eliberează stările de tensiune și se crează o stare de calm și fericire specifică acestei activități. ”

Atelierul de muzică de gamelan și cel de dansuri balineze sunt propuse separat, dar cursul demonstrativ, care a avut loc pe 21 octombrie la MiMa Muzica, a avut și această componentă și a fost deschis de către Dewi cu dansul Tari Cendrawasih care, în traducere, înseamnă “dansul Păsării Paradisului. Aceasta este o pasăre care se găsește în insula Papua, care face parte din Indonezia, fiind cea mai de est parte a acestui arhipelag.

Despre cum s-a desfășurat acest prim curs,  Lucian ne-a mai povestit că “toți cei prezenți au învățat să cânte la diferitele instrumente care fac parte din gamelanul nostru, încercând o parte introductivă a piesei numite Bapang Selisir, melodie folosită pentru a acompania dansul cu același nume. În final, Dewi a avut un workshop de dans în care toate fetele și doamnele prezente au învățat câteva poziții de bază din dansul balinez: “agem kanan”, “agem kiri,” dar și unele mișcări specifice, așa cum sunt “sledet” (mișcările de ochi rapide) sau “ngegol” (mersul pe loc).”

Pe lângă faptul că muzica de gamelan este o întâlnire cu o cultură exotică și muzicalitatea ei aparte, ceea ce ni se propune, așadar, este accesul la o experiență unică prin desfășurarea ei. Locul spre care ne poartă vibrația acestor instrumente, acordate astfel încât doar împreună să producă un sunet complet, este această insulă de armonie, prezentă înăuntrul fiecăruia. Iar cel mai important lucru este că vom ajunge împreună la o muzicalitate care nu poate fi atinsă decât ascultându-l pe celălalt.

Și, pentru că suntem conectați în fiecare zi la zgomotul accelerat, stresant și poluant al orașului, muzica de gamelan poate fi trăită ca o evadare din ritmul acesta urban, ca o restructurare a nevoilor noastre, între care este necesar să includem și comuniunea cu ceilalți și ceea se se numește hrană pentru suflet. O reconetare cu ceilalți și cu noi înșine, cu sinele copleștit sub straturile de griji cotidiene, stresul de la job și îndepărtat de ceilalți.

Lucian Zbarcea este compozitor, absolvent al Universității Naționale de Muzică București, cu o specializare în “Traditional Music Studies” la High Institute of Arts din Denpasar, Bali.

 

Pentru informații și detalii despre cursul de gamelan și pentru formularul de înscriere la acest atelier, vă rugăm să accesați pagina MiMa dedicată acestui atelier AICI