Cum să îl sensibilizez pe copilul meu față de muzică? Ne punem din ce în ce mai mulți această întrebare, pe bună dreptate sau nu. Iată câteva răspunsuri și sfaturi de la profesioniști.
Pe când poveștile de seară devin repede un ritual în viața fiecărui copil, când vine vorba de muzică, începem să ne punem o mulțime de întrebări: cum să facem, când să începem, cât de mult să ne implicăm…Noi am consultat câțiva profesioniști în domeniu și iată care sunt sfaturile lor.
1. Inițierea muzicală: de ce să optăm pentru ea?
Sensibilizarea copilului la muzică nu înseamnă neapărat să îi punem în mâini o vioară de la vârsta de 2 ani și aceasta în nici un caz cu intenția de face din el un super-solist. Dacă pianistul chinez Lang-Lang a debutat la vârsta de 3 ani, acest lucru nu a reprezentat o amintire prea frumoasă pentru el. Așadar, începeți prin a-l iniția și a-i descoperi lumea muzicii și lăsați studiul pentru mai târziu: « Inițierea muzicală este foarte importantă de la vârste foarte mici, dar nu ca obiectiv în sine, explică Marie-Alice Charritat, președintele Centrului Martenot Kleber de la Paris, autoare a metodei de ințiere muzicală Bonjour Madame Musique ! Inițierea muzicală înseamnă, în primul rând, să introduci copilul într-o baie de muzică: să îl faci să asculte muzică, să cânți cu el, să îi oferi posibilitatea să manipuleze instrumente simple, să îi trezești toate simțurile prin experiența muzicală ».
Neuroștiința susține argumentele descoperite de specialiști prin practică: dincolo de inițierea artistică și culturală, muzica aduce beneficii certe în dezvoltarea creierului. Vorbirea, limbajul, motricitatea, concentrarea…beneficiile cognitive sunt multiple și durabile. Muzica este creatoare de legături sociale și afective importante: în mediul familial, între mamă și copil, în colectivul unei clase sau într-un grup de copii. Faptul este confirmat și de Christelle Lubaki, director al creșei Pimprenelle din Noisy-le-Grand, care a lansat un proiect de ateliere muzicale pentru vârstele mici. Personalul creșei a fost format și ghidat de un specialist din cadrul asociației Enfance et musique. « Am constatat faptul că bebelușii care sunt mai reținuți, sunt atât de absorbiți de sunete încât intră mult mai ușor în joc cu ceilalți colegi de grup.”
2. Există o vârstă ideală pentru a începe inițierea muzicală?
Răspunsul este NU. Sensibilizarea muzicală poate începe la orice vârstă. Unii specialiști sunt de părere că este mai bine mai devreme decât mai târziu, cum este cazul muzicologului și pedagogului Paulo Lameiro. Este unul dintre pionierii educației muzicale timpurii și inițiatorul Concert pour bébés (Concerte pentru bebeluși), care aduce muzicieni în creșe și în sălile de concert accesibile bebelușilor. Este și președintele unui centru de formare destinat educatorilor muzicali pentru vârstele timpurii. Paulo Lameiro încurajează inițierea muzicală precoce pentru a profita de hipersensibilitatea bebelusilor față de universul sonor: “Între naștere și vârsta de 18 luni, viteza de tratare a unei informații la un copil este de 300 000 de ori superioară celei unui adult. Este perioada cea mai potrivită pentru a-i oferi toate elementele unei structuri care îi va permite să înțeleagă și, eventual, să studieze muzica mai târziu. »
Să profităm de această permeabilitate a copilului pentru a-i dezvolta percepția, dar și pentru a-l deschide către plăcerea de a asculta muzica, după cum subliniază Serge Cyferstein, responsabil al departamentului de pedagogie a CNSM Paris. « Unii specialiști în neuroștiință explică auzul absolut prin stimularea muzicală precoce: copilul care a fost expus la muzică în primii săi ani de viață și în special în perioada de învățare a vorbirii, va dezvolta mai multe compețențe muzicale în viitor. »
3. Copilul meu trebuie să aibă talent?
Altfel spus, trebuie mai întâi să aflu dacă copilul meu are talent muzical când abia a împlinit vârsta de 1 an? Răspunsul este nu. Sensibilizarea muzicală de la vârstă mică își propune o sensibilizare auditivă și senzorială la mediul sonor. « Fiecare copil, oricare ar fi vârsta lui sau nivelul de implicare, va putea profita de beneficiile acestei sensibilizări. Unii bebeluși se mișcă și manipulează instrumente, alții rămân mai retrași și ascultă, dar sunt calmi și din privirea lor vedem faptul că sunt prezenți la ceea ce se întâmplă », explică Christelle Lubaki.
4. Practica muzicală în familie este o idee bună când nu avem studii în domeniu?
Lăsați de o parte orice scrupule pentru că este cel mai bun mijloc de a începe studiul muzical! Muzica, spre deosebire de lectură, pare complicat de accesat de către persoanele care nu o practică, dar acest lucru nu mai este justificat în momentul în care realizăm faptul că bebelușul se dezvoltă într-un mediu sonor încă înainte de nașterea lui și că vocea mamei este prima muzică pe care o aude. Prima inițiere muzicală se face deci în mod spontan, în sânul familiei, prin cântecele copilăriei. Importanța acestor prime momente este primordială pentru că întărește legătura dintre părinte și copil, indiferent de felul în care le cântăm !
Deci, fără să vă dați seama, ati făcut deja un prim pas în practica muzicală. Puteți continua să îi deschideți noi orizonturi sonore făcâdu-l să descopere instrumente muzicale, cântându-i sau punându-i muzică. Mic sfat: încercați să îl faceți atent la zgomote, la sunete, la muzica adaptată vârstei mai înainte de a-i pune integrala simfoniilor lui Beethoven. Nu uitați de jocurile ritmice, de muzica din toată lumea sau de muzica contemporană, de muzici care ar putea să îi deschidă noi orizonturi sonore. Mai târziu (sau în paralel), dacă copilul dumneavoastră o dorește, puteți să îi oferiți cursuri specializate. Dar deja ați făcut cu el prima inițiere…
5. Despre studiul unui instrument
Pentru primul contact cu muzica, instrumentul trebuie să joace rolul de mijloc în ceea ce privește stârnirea curiozității sonoră a copilului. Micile percuții sau instrumentele fabricate din materiale reciclabile, la creșă sau la grădiniță, sunt adesea utilizate în cadrul atelierelor de inițiere muzicală. „Câtă vreme copilul nu învață un instrument, instrumentul muzical reprezintă un mijloc de trezire muzicală. Începând cu vârsta de 3 ani, când putem deja să structurăm informația în jurul unor competențe, instrumentul poate fi introdus, dar doar prin joc”, explică Serge Cyferstein. “Pedagogiile de tip activ – inclusive Suzuki – pleacă de la principiul unei învățări colective și timpurii a unui instrument muzical, dar acest lucru trebuie să fie făcut cu multă pricepere, altfel poate să îndepărteze copilul”.
Dar aceasta nu înseamnă ca intrumentele muzicale să fie interzise în atelierele muzicale de la creșă sau grădiniță. Dacă dumneavoastră cântați la un instrument muzical, este important să transmiteți cunoștințele copilului dumneavoastră.
Când copilul ajunge la vârsta la care poate aborda studiul unui instrument, luați-vă timpul necesar pentru a-l alege: nimic mai nociv decât o chitară din plastic prost acordată ! Este întotdeauna necesar, mai ales în cazul instrumentelor-jucarie, să vă asigurați că sonoritatea lor este justă, altfel imaginea sonoră a copilului dumneavoastră va fi una deformată.
6. Începând de la ce vârstă am putea să-I ducem pe copiii noștri la concert?
În principiu, ar trebui să îi inițiem pe copii în audiția activă încă din primele luni de viață. În anumite țări din Europa – Belgia, Anglia sau Portugalia, de exemplu – concertele adaptate copiilor sunt mai frecvente: o atmosferă mai intimistă, o sală mai mică, o iluminare adecvată a spațiului și un program flexibil, suplu și adaptabil la reacțiile micilor auditori sunt necesare, după cum precizează Paolo Lameiro. Pentru moment, acest tip de inițiative sunt destul de rare în Franța, spre exemplu. Orchestra Lamoureux din Paris are programate pentru sezonul viitor 3 concerte dedicate copiilor cu vârste între 0 și 3 ani – Bébé Concert: « este un concept pe care l-am descoperit în timpul participării noastre la Folle Journée în Japonia, și acum suntem deja la a doua ediție, explică Iris Labouret, responsabil cu acțiunile culturale și comunicare. Sunt concerte de 30 de minute în care muzicienii și dirijorul interacționează cu beblușii și familiile lor, care pot circula și pe scenă și în sală, în deplină libertate de mișcare. Părinții sunt chemați însă la acțiune: să cânte cântecele sau să facă o mică coregrafie sub bagheta dirijorului. »
7. Ce tip de inițiere muzicală să alegem?
Ințierea muzicală este din ce în ce mai prețuită: din ce în ce mai multe creșe introduc ateliere de ințiere muzicală în programul lor. Din ce în ce mai multe ateliere muzicale își fac apariția și în mediul asociativ, dar calitatea lor este adeseori inegală: “Inițiativele sunt încă rudimentare, chiar dacă vârsta preșcolară este cea mai propice pentru inițierea muzicală pentru că acesta este momentul în care începem să identificăm timbrele sonore, ritmurile, să facem jocuri de improvizație muzicală sau să abordăm primele instrumente muzicale. Problema în Franța, spre exemplu, rămâne formarea profesioniștilor în educația muzicală pentru vârstele mici, pentru că a iniția un copil în muzică înseamnă să ții cont de o multitudine de parametrii prezenți în dezvoltarea cognitivă și emoțională a lui și prin urmare înseamnă multă pedagogie și psihologie în plus de muzică. »
Anumite pedagogii denumite active – Dalcroze sau Kodaly, de exemplu – organizează ateliere de inițiere muzicală pentru cei mici, care se petrec în grup, pun accent pe expresia corporală sau pe cântat. În Franța, puteti opta și pentru ateliere punctuale organizate de numeroase grupuri muzicale: Philharmonia din Paris, Orchestra Națională din Lyon, formațiile muzicale ale Radio France își deschid sălile pentru copii, în general, începând cu vârsta de 5 ani. Vârsta de 5 ani este vârsta cheie la care majoritatea conservatoarelor propun cursuri de inițiere muzicală. Spre deosebire de mediul asociativ, care poate oferi cursuri mai bune sau mai puțin bune, conservatoarele au personal calificat. În general, primul an este dedicat cântatului, dansului, expresiei corporale și descoperirii primelor noțiuni muzicale.(…)
Sursa: Suzana Kubik, https://www.francemusique.fr, marti 20 iunie 2017