În perioada 4-5 iulie 2021 va avea loc la MIMA Muzica cursul de formare profesioanlă susținut de reputatul profesor francez Robert Kaddouch, inițiator al metodei pedagogice care îi poartă numele. Urmărind aspirația lor de perfecționare în metodelor active de educație muzicală, pedagogii MIMA Muzica vor avea ocazia de a descoperi și aprofunda metoda Kaddouch, cunoscută îndeosebi în Franța, Elveția și Suedia.
Conținutul formării Pentru o pedagogie a Sensului ce va fi susținută pe 4 si 5 iulie pentru pedagogii centrului de educație timpurie prin muzică și mișcare MIMA:
1. Prezentarea pedagogiei Kaddouch – conceptul de conductibilitate
2. Cursurile de inițiere muzicala pentru copiii foarte mici: cum se pregătește o lecție
3. Cursurile de pian pentru copiii foarte mici: un model de psihopedagogie
Însoțirea proprioceptivă (pedagogică) și improvizația vor fi prezente pe durata întregii formari.
Robert Kaddouch este concertist și pedagog, elev al lui Pierre Sancan și Bruno Rigutto (pian), Yannis Xenakis (compoziție) și Martial Solal cu care a studiat improvizația. Pedagogia sa plasează copilul în centrul învățării pentru care muzica este un limbaj-instrument, iar profesorul este mediatorul acestui limbaj. După o perioadă intensă de recitaluri în Franța și în străinătate, Robert Kaddouch integrează improvizația în abordarea sa didactică și își modelează metoda extrasă din experiență, care dezvăluie cunoștințele de bază și strategiile spontane ale învățării timpurii.
A susținut prelegeri și cursuri pe acest subiect la Academia Regală de Muzică din Stockholm, la Festivalul „Artă și Știință” Spelplan Stockholm, la academia Sibelius, la Institutul Dalcroze din Geneva (pe tema: „transmutarea experienței trăite în cunoștințe” ), la Universitatea din Helsinki, Universitatea din Reykjavik, Ambasada Franței la Viena, la Sorbona (pe tema „Muzică și inteligență”). Activitatea sa evidențiază abordarea educațională a bebelușilor de 5 luni și îi conferă un loc în tendința educațională internațională. În aprilie 2011 a susținut o conferință la Sorbona pe tema „Muzică și inteligență” care a inițiat o colaborare științifică între laboratorul de științe cognitive condus de profesorul Olivier Houdé și pedagogia Kaddouch.
Metoda Kaddouch este o pedagogie a armoniei, dar și a rigorii, a împlinirii, dar și a performanței, o pedagogie în care se regăsesc deopotrivă bucuria de a comunica și plăcerea autonomiei. Este o educație a copilului din secolul XXI.
Copilul, actor al învățării, adoptă o atitudine de dialog și ascultare constructivă (ascultând și dând sens) care va genera plăcere – motorul învățării și al performanței naturale. Pentru că un copil care iubește este un copil care vrea și un copil care vrea, își dezinhibă rezistențele, eliberându-și potențialul de a crea într-un mod simplu și jucăuș.
Jocul pentru a învăța își asumă întreaga dimensiune și vom înțelege cu ușurință cele 4 faze ale pedagogiei noastre: (1) ne jucăm fără să învățăm, (2) ne jucăm ca să învățăm, (3) învățăm să ne jucăm și (4) învățăm să învățăm. Dispozitivul de învățare la cei mici este inductiv (fără a trece prin cuvântul scris, exact ca la învățarea limbii materne), permițând astfel dezvoltarea unui limbaj al emoțiilor, care va face copilul capabil să exprime foarte devreme prin sunet ceea ar dura câțiva ani să exprime în cuvinte. Și prin acest joc pe gama emoțiilor (a exprima înseamnă a învăța să stăpânești) se va dezvolta inteligența lui emoțională. Conform acestei abordări, a crea nu se reduce la a inova (adică la a produce ceva nou), ci la luarea unor deciziilor în care elevul se regăsește. Acesta este motivul pentru care activitățile de improvizație joacă un rol decisiv în această pedagogie. Ele permit elevilor să se descopere și să se realizeze prin actul creativ. Solicitând elevului să se investească, confruntându-l cu probleme care îl obligă să adopte soluții noi, inedite și personale, improvizația favorizează atât dezvoltarea individuală, cât și independența. Metoda Kaddouch este o pedagogie a acțiunii precum și a relaxării, a armoniei la fel de mult ca a rigorii, a împlinirii precum și a performanței. În ea se regăsesc deopotrivă bucuria de a comunica și plăcerea autonomiei. Este o pedagogie a reușitei.
Pedagogia Kaddouch consideră actul de învățare drept creație. Creația este rezolvarea unei situații-problemă inedite. O situație-problemă nouă este o situație în care un elev nu știe dinainte soluția la problema sa. Un act personal de creație este un act care rezolvă o situație-problemă care îl interesează cu adevărat pe elev, adică care se referă la gusturile sale profunde.
Din conferința susținută de Robert Kaddouch la Ecole Normale Supérieure, pe 8 martie 2012.