Verona, un cadru minunat pentru desfășurarea unor cursuri de muzică! Un oraș inspirațional, plin de clădiri, locuri și peisaje care respiră istorie și arta, dar și un loc în care pizza și înghețata sunt extraordinare!
Alegând acest curs, am făcut parte dintre cei care vor să se dezvolte și să fie inspirați de idei, pe care apoi să le poate integra în cadrul orelor de muzică. Minunat cadou pentru copii, nu-i așa?

Şi pentru ca vorbim de muzică, dans, mișcare, jocuri, este evident că toți cei pe care i-am întâlnit acolo erau oameni foarte jucăuși ?, care s-au lăsat purtați de melodii, armonii, ritmuri, mișcări, cântece, jocuri și multe idei creative bazate pe pedagogia lui Carl Orff. Cinci zile pline de buna dispoziție, dar și atenție, dedicație și răbdare.

Poate ar fi bine să îl prezentam pe Carl Orff, compozitor și pedagog din secolul XX, cunoscut mai ales pentru cantata scenică “Carmina Burana”, el fiind şi cel care, alături de Gunild Keetman a dezvoltat o metodă de abordare a muzicii bazată pe pe îmbinarea dintre muzică, mișcare, dans și teatru, pentru a crea un tip de gândire și construire a predării, și nu doar o metoda interactivă.

O componentă importantă a acestei noi concepții au reprezentat-o instrumentele, cunoscute sub denumirea de “Orff Instrumentarium” care include xilofoane, metalofoane, glockenspiel, dar şi instrumente de percuție din diferite părți ale lumii. Aceste instrumente se caracterizează prin faptul că pot fi integrate destul de repede, procesul învățării fiind relativ ușor, fără a implica cunoașterea limbajului muzical înainte de a putea fi folosite.

Una dintre descoperirile noastre recente pe care am regăsit-o şi la curs, au fost instrumentele denumite “boomwhakere”. Aceste tuburi colorate se spune ca au fost inventate de Craig Ramsell, pornind de la un sul de hârtie igienică ?. Experimentul a fost dus mai departe, astăzi ele fiind construite din plastic de diverse grosimi, mărimi și culori, foarte atrăgătoare și inspiraţionale.

Astfel, boomwhakerele pot fi foarte ușor integrate în categoria instrumentelor elementare, deci pot fi folosite imediat, având în vedere faptul ca mânuirea lor este foarte ușoară (sunetul se produce prin lovirea tubului), nu este nevoie de cunoașterea notelor muzicale (culorile sunt diferite pentru fiecare sunet), putându-se crea atât ritmuri, cat și linii melodice și armonii complexe.

La fel ca oricare alt instrument, introducerea lor se face prin jocurile de explorare, în cadrul cărora se pot găsi diverse modalități de mânuire și de producere a sunetului. Creativitatea copiilor este infinită, singurul lucru care trebuie gestionat este modalitatea în care își prezintă ideile, astfel încât să existe momente de explorare liberă, de prezentare, de urmărire și eventual de copiere a mișcărilor propuse.
Încercarea de urmărire a unor obiecte sau a mișcărilor corporale cu boomwhakerele, poate oferi un cadru de dezvoltare a atenției vizuale. Aici se pot folosi diverse obiecte colorate care se pot mișca, fiecare instrument încercând să transforme mișcarea obiectului în sunet (un proces complex). Mergând mai departe, se poate alege un dirijor care va prelua rolul de a fi urmărit de boomwhakere în funcție de mișcările pe care le face (cu degetele, cu palmele, braţele, picioarele…). Este foarte interesant de urmărit transformarea pe care o produce acest exercițiu în corpul fiecăruia, urmărirea și transformarea mișcărilor în sunete, dar și încercarea de a se face “înțeles” prin mișcări potrivite, posibilitatea de ajustare, de schimbare, de încercare de a alege acele mișcări pentru a rezulta o anumită linie muzicală, ritm sau armonie.

Boomwhakerele sunt instrumente care se folosesc în grup, dezvoltarea coeziunii grupului și a socializării în cadrul grupului, fiind evidente. Crearea de ritmuri simple sau suprapuse, de linii melodice, armonii care pot însoți cântecele cunoscute, crearea de povești muzicale, pot reprezenta diverse modalități de introducere a boomwhakerelor în cadrul orelor de muzică.

Adăugând la aceste tipuri de exerciții și câteva dintre beneficiile lor extra-muzicale, cum ar fi sentimentul de apartenență, de echilibru, stimă de sine și în relațiile cu ceilalți, sper să vă fi deschis ușa spre dorința de descoperire și folosire a acestor instrumente.
Şi, ca să vă păstrați vie curiozitatea și inspirația, vă recomand cartea Tolles Rohr de Michel Widmer și Stephan Uhr, editura Fidula 2008.

Autor: Laura Dănăilă, profesor de muzică și pian,
responsabil atelier Când sunetele vorbesc… 4-8 ani